کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی

مقدمه

در این مقاله می خواهیم به معرفی کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی بپردازیم. اسید استیک ۹۹ درصد که اسید اتانوئیک نیز نامیده می ‌شود. مهمترین اسید کربوکسیلیک اسید است. که در صنایع غذایی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دارای کاربردهای فراوانی چون حفظ و نگهداری مواد غذایی ، عمل آورنده خمیر و تقویت طعم می باشد.

با توجه به کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی ، این محصول در گرید غذایی به عنوان یک افزودنی غذایی چند منظوره استفاده می ‌شود. و توسط سازمان غذا و دارو ایمن شناخته شده است. شرکت استیک ایران فعالیت خود را در زمینه فروش اسید استیک 99 درصد و سایر مواد شیمیایی از حدود چندین سال پیش شروع کرده است.

این شرکت در جهت توسعه  و گسترش فعالیتهای خود شعبات متعددی را در سطح کشور از جمله شهرهای تهران و تبریز ایجاد نموده است. وجود شعبات گسترده در سطح کشور امکان دسترسی راحت و آسان به مواد اولیه را برای صنایع و مصرف کنندگان فراهم کرده است. به دلیل کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی ، شرکت استیک ایران ، این محصول را از تولیدکنندگان معتبر تهیه و به بازار عرضه می‌ نماید.

تهیه محصولات با کیفیت در کنار ارائه قیمتی مقرون به صرفه یکی از اولویت ‌های اصلی این شرکت بوده که در راستای کسب رضایت مشتریان می باشد. شرکت استیک ایران با همکاری شرکت ‌های دیگر از جمله شرکت متانول ایران ، شرکت کربنات ایران و شرکت آب اکسیژنه ایران در زمینه تامین اسید استیک و سایر مواد اولیه شیمیایی مورد نیاز مصرف کنندگان فعالیت می نماید.

تهیه و تامین مستمر و مداوم مواد اولیه صنایع داخلی و همچنین صادرات این محصول یکی از هدف ‌های اصلی این شرکت می باشد. که توانسته است این هدف را در کوتاه مدت عملی کرده و در راستای رشد اقتصادی نقش موثری را ایفا نماید. همچنین این شرکت دارای امکانات حمل و نقلی گسترده بوده که می‌تواند سفارشات مشتریان را در کمترین زمان ممکن به آنها تحویل دهد.

توضیح اجمالی در مورد انواع کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی

اسید استیک یا اسید اتانوئیک همان اسید آلی است. که در گریدهای صنعتی ، خوراکی و آزمایشگاهی در بازار موجود می ‌باشد. از کاربردهایی که می ‌توان برای اسید استیک ۹۹ درصد نام برد. می‌توان به مصرف به عنوان حلال ، پزشکی ، صنایع غذایی و کشاورزی اشاره کرد. این اسید به صورت مایع بی‌رنگ بوده و تقریباً یک اسید ضعیف به حساب می‌آید. اسید استیک ۹۹ درصد به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی که دارد.

به عنوان تمیز کننده و ضدعفونی کننده در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده موثر در از بین بردن لکه ‌ها قارچ و کپک نیز موثر می ‌باشد. اسید استیک به کاهش رشد باکتری ‌ها کمک کرده و عمر مفید محصولات غذایی را افزایش می ‌دهد. از این رو کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی بسیار با اهمیت می باشد.

اسید استیک به دو صورت طبیعی و صنعتی در بازار یافت می ‌شود. اسید استیک صنعتی از طریق روش شیمیایی  کربنونیلاسیون متانول تولید می ‌شود. و به صورت گسترده در بازار در دسترس بوده و مورد استفاده صنایع قرار می‌ گیرد. و اما اسید استیک طبیعی از طریق فرمانتاسیون الکل اتانول توسط باکتری اسید استیک تولید می ‌شود. این نوع اسید ستیک همان اسید رایج یا همان سرکه است.

این ماده در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی ، منسوجات ، مواد تمیز کننده ، پلیمرها و صنایع کشاورزی کاربرد دارد. اسید استیک ۹۹ درصد پتروشیمی فناوران در داخل کشور با استانداردهای جهانی و با بهترین کیفیت و قیمتی مقرون به صرفه تولید و به بازار عرضه می‌گردد. از این رو اکثر صنایع داخلی به دلیل دسترس بودن این ماده آن را انتخاب کرده و در خطوط تولید خود مورد استفاده قرار می‌ دهند.

با توجه به کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی ، از گرید خوراکی آن در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده استفاده می‌ شود. همچنین در پروسه تنظیم PH ، رقیق کردن رنگ ‌ها ، اسیدی کننده محیط ، خشک کننده ، عامل تمیز کننده ، حلال و نگهدارنده نیز مصرف می شود. که بخشی از موارد کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی می باشند.

اسید استیک با قدرت استاتیک نسبی متوسطی که دارد. توانایی حل کردن ترکیبات قطبی و غیر قطبی را داراست. خاصیت حلالیت و قابلیت اختلاط اسید استیک ، آن را به عنوان یک حلال در تولید دی متیل ترفتالات ، به یک ماده شیمیایی صنعتی کارآمد تبدیل می کند.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی

کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی

انواع اسید استیک قابل ارائه توسط شرکت استیک ایران

 

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

بررسی کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی

در این بخش نیز می خواهیم به بررسی کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی بپردازیم. اسیداستیک در صنایع مختلفی کاربرد دارد. اما مهمترین و رایج ‌ترین آن ها کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی جهت حفظ و نگهداری آن ها می ‌باشد. اسید استیک به دو صورت خوراکی و صنعتی در بازار موجود می ‌باشد. که علاوه بر بخش صنعتی در بخش خوراکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در بخش خوراکی ، اسید استیک را با نام سرکه می ‌شناسند. که مزه ترش و تیزی دارد. سرکه خواص اسیدی بسیار پایینی داشته و از تخمیر اتانول به وجود می‌آید. میزان غلظت اسید استیک در بخش پخت و پز حدود ۵ درصد و در بخش ترشی تا ۱۸ درصد هم می رسد.

از اسید استیک در تنظیم PH مواد غذایی استفاده شده و در کیفیت میکروبیولوژی ، شرایط پخت و طعم و ماهیت آنها تاثیر می‌گذارد. همچنین به عنوان یک مکمل و طعم دهنده در ادویه‌ها  ، ترشیجات ، سبزیجات خام ، سس ، محصولات گوشتی، سوپ ،  ادویه‌ ها و سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرکه از اسید استیک ۲۰ الی ۵ درصد تشکیل شده و آن را تقریباً یک محلول رقیق شده می‌نامیم. اسید استیک را درون سرکه از سرکه ‌های ضعیف گرفته تا انواع ترشی و محصولات غلیظ می‌توان یافت کرد. این ماده علاوه بر اینکه به عنوان یک طعم دهنده استفاده می ‌شود. می‌تواند در جلوگیری از رشد باکتری ‌ها نیز موثر باشد.

بخش عمده کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی بدین صورت می باشد. که از آن به دلیل خاصیت جلوگیری از رشد باکتری در محصولات کنسرو شده ، سس‌ های سالاد و پنیرها استفاده می‌کنند. همچنین همراه با جوش شیرین به عنوان یک عامل ورآورنده خمیر در نان ها و سایر محصولات پخته شده استفاده می گردد.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی جهت ترشی انداختن سبزیجات

یکی دیگر از موارد کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی ، استفاده از آن جهت ترشی انداختن سبزیجات می باشد. سرکه مورد استفاده در ترشیجات از اسید استیک رقیق شده به همراه آب تشکیل شده است. علت استفاده از سرکه در ترشی انداختن سبزیجات یا میوه ‌ها جلوگیری از رشد باکتری ‌ها بر روی آنها و جلوگیری از فاسد شدن ترشیجات می ‌باشد.

از این ماده برای ترشی انداختن غذاهایی مانند تخم مرغ و ماهی به منظور نگهداری استفاده می‌شود. نشانه های کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی در ترکیبات غذایی و نوشیدنی ‌ها به وفور یافت می‌ شود. و یکی از دلایل استفاده از آن ایجاد طعم ترشی است که در مواد غذایی ایجاد می‌کند.

از انواع اسیدهایی که عمدتاً در ترکیبات غذایی استفاده می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسید استیک

اسید سیتریک

اسید مالیک

اسید فورماریک

اسید لاکتیک

اسید تارتاریک

یکی دیگر از موارد کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی در تهیه کالباس سوسیس و ترشی ‌ها می‌ باشد. همچنین برای تصفیه تجهیزات به عنوان یک افزودنی به آب دیگ بخار نیز استفاده می‌گردد.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی به عنوان ماده نگهدارنده

اسید استیک به دلیل داشتن خاصیت مهار رشد میکرو ارگانیسم ‌ها و اسیدی کردن مواد غذایی ، به عنوان ماده نگهدارنده در بسیاری از مواد غذایی همچون گوشت ، میوه ، سبزیجات و ماهی استفاده می‌ شود. استفاده از اسید استیک به عنوان ماده نگهدارنده در بسیاری از مواد غذایی سبب ماندگاری بیشتر آنها می ‌شود.

اسید استیک از رشد باکتری ‌ها و مخمرها ، کپک ها و قارچ ها جلوگیری می ‌نماید. این ماده به صورت وسیع و گسترده در انواع سس‌ها ، مواد کنسروی  ، شیر، پنیر و لبنیات نیز موجود می ‌باشد. همچنین از این ماده به عنوان تنظیم کننده PH مواد غذایی و کاهش بار میکروبی فرآورده ‌های غذایی استفاده می ‌شود.

تزریق اسید استیک به گوشت ، از آن در برابر فساد محافظت می کند. بنابر این یکی از مواد نگهدارنده که در این حوزه می‌توان از آن استفاده کرد اسید استیک است. کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی برای روش تزریقی یا پمپاژ پخت خشک و به صورت پوششی برای انواع فرآورده‌های گوشتی و فرآورده‌های جانبی آنها مناسب می ‌باشد.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی برای نرم و ترد کردن بافت گوشت

در صنایع غذایی گوشت به دو روش دستی و ماشینی برش داده می ‌شود. در مواردی نیاز است تا بافت گوشت نرم شود که در این صورت از ماده ای به نام اسید استیک استفاده می‌ شود. تا گوشت نرم شده و به راحتی برش داده شود. که برای این کار اسید استیک با آب مخلوط شده و به صورت محلولی بر روی گوشت اسپری یا تزریق می‌ گردد. این فرآیند نیز یکی از موارد کاربرد اسید استیک 99 درصد در صنایع غذایی می باشد.

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 60 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 60 لیتری

منبع: https://fa.wikipedia.org/