کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری

مقدمه

هدف از ارائه این مقاله آشنایی با کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری می باشد. اسید استیک ۹۹ به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی برای ضدعفونی و استریل کردن در بسیاری از موارد کاربرد دارد. که یکی از این کاربردها استریل و ضدعفونی کردن در زنبورداری می باشد. ضدعفونی کردن کندو با اسید استیک مزیت های بسیاری دارد.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری  بدین صورت می باشد. که اکثر زنبورداران برای استریل کردن محصول داخل کندو و محل نوزادان و دیگر زنبورها با بخور کردن کندو توسط اسید استیک این کار را انجام می‌ دهند. به دلیل کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری ، شاهد افزایش تقاضا در ماه ‌های پایانی سال برای فروش اسید استیک ۹۹ درصد جهت انجام فرایند استریل در زنبورداری می باشیم.

شرکت استیک ایران برای تامین نیاز بازار به اسید استیک و جلوگیری از کمبود آن در بازار اقدام به موجود نمودن این ماده در انبارهای خود کرده است. تا در زمان و موقع نیاز به مصرف کنندگان و خریداران عرضه نماید. این شرکت با همکاری شرکت آب اکسیژنه ایران ، شرکت متانول ایران و شرکت کربنات ایران در زمینه تامین مواد اولیه شیمیایی به صورت گسترده فعالیت می نماید.

یکی از هدف‌های اصلی این شرکت تهیه و تامین مستمر و مداوم اسید استیک ۹۹ درصد  با کیفیتی مناسب و قیمتی مقرون به صرفه می ‌باشد. و برای عملی شدن این موضع از تمامی ظرفیت های خود بهره می برد. ‌کند. تا با شرکت ‌های معتبر وارد همکاری شده و محصول مورد نیاز بازار را تامین نماید.

به دلیل وجود شعبات متعدد در سطح کشور و همچنین امکانات گسترده و پیشرفته حمل و نقلی این شرکت به یکی از بزرگترین و معتبرترین تامین کنندگان اسید استیک در سطح کشور تبدیل شده است. لذا کارخانجات و تولید کنندگان می ‌توانند. مواد اولیه مورد نیاز خود را با اطمینان کامل از این شرکت تهیه کرده و در سریعترین زمان ممکن تحویل بگیرند.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری جهت مقابله با بیماری ها

به دلیل خواص شیمیایی منحر به فرد این ماده ، کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری جهت مقابله با بیماری ها افزایش یافته است. اسید استیک به دلیل داشتن خاصیت و ویژگی‌ های منحصر به فردی چون خاصیت ضدعفونی کنندگی و از بین بردن باکتری و قارچ ‌ها مورد توجه زنبورداران قرار گرفته است.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری از بروز بسیاری از بیماری‌ ها در کندوها و زنبورها جلوگیری کرده و در اواخر پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می ‌گیرد. از اسید استیک برای درمان بیماری نوزما ، پروانه و کنه ارورآ استفاده می‌ شود. و در حدود۹۰ درصد در نابودی آنها موثر می باشد.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری برای ضدعفونی کردن کندوها ، پوکه‌ها و قاب ‌ها بسیار متداول می باشد. همچنین برای ضدعفونی کردن محل نوزادان ، محصولات داخل کندو و زنبورها از این ماده استفاده می ‌شود. زیرا محصولی ارگانیک و کاملاً موثر و در دسترس  می‌ باشد. و از لحاظ اقتصادی و قیمت برای زنبورداران به صرفه تر می باشد.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری

کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری

انواع اسید استیک قابل ارائه توسط شرکت استیک ایران

 

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری برای از بین بردن کنه ارورآ

در این بخش به بررسی کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری برای از بین بردن کنه ارورآ می پردازیم. کنه ارورآ به عنوان یک بیماری انگلی جزو مخرب ترین آفت ‌ها برای زنبور عسل و تهدیدی بزرگ برای زنبورداری در سراسر جهان شناخته شده است. که نسبت به سایر بیماری ‌های انگلی دیگر خسارت اقتصادی بالاتری را وارد می‌کند.

کنه ارورآ انگل خارجی قرمز متمایل به قهوه‌ای و کوچک زنبورهای عسل است. که از زنبورهای عسل بالغ تغذیه می‌کند. همچنین از لاروها و شفیره‌های نوزادان در حال رشد نیز تغذیه می‌کند. و درون سلول تکثیر پیدا کرده و باعث ضعیف شدن و بد شکلی زنبورهای عسل و همچنین انتقال ویروس‌های متعدد می‌شود.

نحوه اثرگذاری کنه واروآ  بر زنبور عسل بدین گونه است. که از بافت چربی بدن زنبورهای عسل نابالغ و بالغ تغذیه می کنند .و عامل ایجاد بیماری واروزیس می باشند. کنه واروا به دلیل جابه جایی و حرکت زنبور ها به سرعت بین کندوها و زنبورستان ها پخش می شود.

کنه واروآ از زنبورهای بالغ تنها برای انتقال بین کندوها استفاده می کند. و به میزان کم از همولنف زنبورهای بالغ تغذیه می کند.  از علایمی که نشان می‌دهد کندوی عسل دچار انگل ارورآ شده است. می‌توان به زنبورهای عسل با بال ‌ها و پاهای تغییر شکل یافته ، نوزاد مرده ، زنبورهای عسل با شکمی تغییر شکل یافته ، زنبورهای عسل در حال خزیدن در ورودی کندو ، مرگ و میر زمستانه کلنی‌ ها ،اختلال در پرواز ، مرگ و میر بالا در ورودی کندو ، کاهش طول عمر و از بین رفتن سریع جمعیت زنبورهای بالغ اشاره کرد.

این انگل در هر کشوری که شیوع پیدا کرده بر صنعت زنبورداری تاثیر منفی گذاشته و ظرف مدت کوتاهی کل یک زنبورستان و حتی زنبورستان‌ های اطراف را می ‌تواند نابود کند. بنابر این درمان این انگل در زنبور داری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند از آسیب به صنعت زنبوردارب جلوگیری نماید. و با توجه به کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری ، مصرف این ماده در این بخش ضروری می باشد.

روش‌های فیزیکی ، رفتاری و مکانیکی می ‌تواند جمعیت کنه ارورآ را کنترل کند. ولی اقدامات شیمیایی  نظیر کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری نیز می ‌تواند. آنها را به طور کامل ریشه کن کند. در واقع مواد شیمیایی زیادی وجود دار.د که می ‌توان از آنها برای حذف این انگل استفاده کرد. ولی مهمترین آن ها کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری برای درفع این مشکل می باشد.

نحوه کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری برای از بین بردن کنه اروآ

در این بخش نیز به توضیح در مورد نحوه کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری برای از بین بردن کنه اروآ خواهیم پرداخت. اسید استیک یکی از مهم‌ترین و قدیمی ‌ترین ماده‌هایی است که بشر کشف کرده و به صورت طبیعی و مصنوعی تولید شده و در دو نوع خوراکی و صنعتی در بازار موجود می ‌باشد.

اسیداستیک دارای خاصیت دارویی و درمانی بوده و به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده در برابر رشد باکتری‌ ها و قارچ‌ ها استفاده می ‌شود. همچنین یکی از مهم ‌ترین موارد کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری ، از بین بردن انگل‌ ها و استریل کردن پوکه ‌ها می ‌باشد. کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری از بروز بسیاری از بیماری ‌هایی که زنبور عسل را از بین می برد پیشگیری می کند.

و در زمستان نیز از متبلور شدن عسل در کندو جلوگیری کرده و برای اسیدی کردن شربت نیز به کار می ‌رود. در فصل پاییز یا زمستان برای استریل کردن پوکه‌ های عسل یا شانه در برابر کنه ارورآ هم از اسید استیک استفاده می شود. زنبورداران با استفاده از اسید استیک محل نوزادان و محصول داخل کندو و دیگر زنبورها را استریل می ‌کنند. تمامی این فرآیندها با بخور دادن کندو توسط اسیداستیک صورت می‌گیرد.

زنبورداران برای استریل کردن کندوهای عسل با استفاده از اسید استیک مراحل زیر را انجام می‌ دهند.

1 –  ابتدا قاب های چوبی را تراش داده تا بره موم و سایر مواد اضافی آن ها تمیز شود. همچنین محل نوزادان را تمیز کرده و قسمت های فلزی را می پوشانند. و قاب ها را داخل کندو گذاشته و یک پارچه با جاذبیت خوب و تمیز و بدون رنگ را روی قاب ها قرار می دهند.

2 – وزارت کشاورزی ایالات متحده در دستور العمل های خود بیان کرده است. جهت کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری ، به ازای هر کندو با ده قاب پوکه 120 میلی لیتر اسیداستیک ریخته شود. ( به عنوان مثال 600 میلی لیتر یک جعبه و چهار طبق روی آن پر از پوکه را درمان می کند ) سپس محلول اسید استیک روی پارچه ریخته شود.

3 – در کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری ، مسدود کردن ورودی های کندو بسیار حایز اهمیت است. زیرا بخارات اسید استیک سنگین تر از هوا هستند. و از هر گونه شکاف یا سوراخ نشت می کنند. درب کندو را محکم بسته و برای جلوگیری از خروج گازها ، هر اتصالی را بین جعبه ها با نوار چسب پهن مهر و موم کنید. یا روی کندو را پلاستیک یا سلفون بپیچید.

4 – بهتر است کندو را در محلی آفتابی قرار دهید. بعد از یک هفته درب کندو را برداشته و قبل از مصرف ، دو هفته بگذارید هوای کندو تهویه شود. فقط بخاطر داشته باشید که قاب ها را دقیقا به همان کندو که برداشته اید باز گردانید.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری برای از بین بردن بیماری نوزما

نوزما یک نوع انگل است که هر سه نوع ملکه ، کارگر و زنبور نر را مبتلا می‌کند. مشهورترین نوزما بومبی سیس است که انگل کرم ابریشم می ‌باشد و عامل بیماری پبرین است. نوزما دارای دو گونه یا جنس آپیس و سرانه می ‌باشد. این دو گونه از نظر بیماری ‌زایی و ریخت شناسی با یکدیگر متفاوت هستند.

نوزما در سلول ‌های روده میانی تکثیر یافته و فعالیت طبیعی گوارشی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. و منجر به سوء تغذیه ، پیری فیزیولوژیک و کاهش طول دوره زندگی زنبورها می ‌شود. برای کنترل این بیماری باید جمعیت کندوها تقویت شده و عوامل استرس زایی مثل سرما و رطوبت را کاهش داد. همچنین می‌بایست وسایل کندو را توسط مواد ضدعفونی کننده ضدعفونی کرده و هر دو سال یک بار شان های کندو را عوض کرد.

نحوه کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری جهت درمان بیماری نوزما

حال به بررسی نحوه کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری جهت درمان بیماری نوزما خواهیم پرداخت. در کاربرد اسید استیک 99 درصد در زنبورداری برای از بین بردن بیماری نوزما باید مراحل زیر را طی نمود. در مرحله اول باید شانها و کندوها را با استفاده از اسید استیک ضدعفونی نمود. برای این کار ابتدا درب یک کندو را به صورت وارونه بر روی زمین قرار دهید. و طبقه حاوی شان های آلوده را روی درب مذکور قرار دهید.

سپس یک تکه پارچه یا مقداری پنبه را روی شان ها بگذارید. حدود 150 سی سی اسید استیک 80 درصد را روی پارچه یا پنبه مذکور بریزید. برای ضد عفونی شان های بیشتر ، یک نیم طبقه را روی طبقه اولی قرار دهید. روی نیم طبقه مذکور طبقه حاوی شانهای آلوده را قرار داده و به شکل طبقه  اول عمل نمایید.

این کار را تا زمانی که امکان نگهداری طبقات روی هم باشد تکرار نموده و در نهایت درب طبقه آخری را بگذارید. بهتر است این مجموعه در پناه یک دیوار قرار داده شود.  مجموعه مذکور را به مدت یک هفته در همان حالت رها کنید. بعد از یک هفته طبقات حاوی شا نها را از هم جدا نموده و شانها را به مدت 14 روز در معرض هوای آزاد قرار دهید.

فروش اسید استیک 99 درصد

فروش اسید استیک 99 درصد

منبع: https://fa.wikipedia.org/