کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ

مقدمه

هدف از ارائه این مطلب بررسی روند کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ می باشد. اسید استیک یک ماده آلی با کاربردهای فراوان می باشد. که در طیف وسیعی از صنایع از جمله صنعت چسب سازی استفاده می شود. مونومر وینیل استات که با استفاده از اسید استیک تولید می‌ شود. یک ماده اولیه در تولید مواد شیمیایی است. که برای تولید  طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی و صنعتی استفاده می ‌شود.

با استفاده از کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ ، مونومر وینیل استات ساخته می شود. و حدود ۸۰ درصد از مونومر وینیل استات در تولید پلی وینیل استات و پلی وینیل الکل استفاده می‌گردد. پلی وینیل استات در رنگ ‌ها ، چسب‌ها و صنایع نساجی استفاده می ‌شود.

در طی چندین سال گذشته شرکت استیک ایران به عنوان یک شرکت برتر در زمینه فروش اسید استیک 99 درصد در سطح کشور شناخته می شود. و توانسته به صورت گسترده و مستمر نیاز اساسی صنایع داخلی را تامین نماید.

با در نظر گرفتن کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ ، این مجموعه قادر است. تا با شرکت های تولیدکننده اسیداستیک ۹۹درصد وارد همکاری شده و بخش عظیمی از نیاز بازار را تامین نماید.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ در برخی مقاطع مشخص از سال روندی صعودی دارد. که این مجموعه با همکاری سایر شرکت ها از جمله شرکت کربنات ایران ، شرکت آب اکسیژنه ایران و شرکت متانول ایران سعی در تهیه مواد اولیه مورد نیاز مصرف کنندگان دارد. عدم تامین به موقع نیاز مصرف کنندگان می تواند. عواقب جبران ناپذیری برای بخش تولید داشته باشد.

از این رو این شرکت در اکثر مواقع سال تمامی انبارهای خود را از این محصول موجود می نماید. تا از بروز کمبود جلوگیری نماید. از مزیتهای خرید از شرکت استیک ایران ، دسترسی سریع به شعبات این شرکت در سطح کشور و وجود امکانات حمل و نقلی جهت ارسال سریع سفارشات می باشد.

تمامی محصولات شیمیایی موجود در این شرکت از کیفیت بالا و قیمت مناسب برخوردا می باشند. که رضایتمندی خریداران و مصرف کنندگان را به همراه دارد. مشتریان می توانند محصول مورد نیاز خود را به صورت عمده و خرده در بسته بندی های متنوع و دلخواه دریافت نمایند.

فرآیند کلی کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ

در این بخش می خواهیم به بررسی فرآیند کلی کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ بپردازیم. یکی از مهمترین و شناخته شده ‌ترین کاربردهای اسید استیک در ساخت مونومر وینیل استات بوده که از آن در بسیاری از بخش ‌های صنعتی چون ساخت چسب و ساخت رنگ استفاده می ‌شود.

اسید استیک خود به دو روش بیولوژیکی و شیمیایی تولید می ‌شود. در روش بیولوژیکی از باکتری ‌های استوباکتر جهت  تولید این اسید استفاده می‌گردد. و در روش شیمیایی کربنو نیلاسیون متانول انجام شده که در آن متانول در فشار بالای ۲۰۰ atm واکنش می ‌دهد و اسید استیک تولید می‌گردد.

در صنایع  تولیدات چسب از اسید استیک و ترکیب آن با استیلن استفاده می شود. تا ماده ای به نام پلی وینیل استات که یک نوع رزین مصنوعی است تولید گردد. و با توجه به کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ ، پلی وینیل استات نیز در تولید چسب چوب و چسب نجاری به کار می رود. و در صورتی که اسید استیک وجود نداشته باشد. تولید این نوع چسب ها با مشکل مواجه خواهد شد.

مهمترین استرهای اسید استیک در تولید جوهر و رنگ و پوشش استفاده می شوند. استرها شامل انیل استات و نرمال بوتیل استات و ایزو بوتیل استات وپروپیل استات می باشند. و معمولاً توسط واکنش کاتالیستی از اسید استیک و الکل تولید می شوند.

مونومر وینیل استات یکی از محصولات اصلی است. که بخاطر کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ از ان نیز در این فرآیند بهره برده می شود. و در تولید چسب ‌ها و رنگ ‌ها نقش بسیار موثری دارد. اسید استیک برای ساخت بسیاری از مواد شیمیایی از جمله وینیل استات ، استیک انیدرید و استرهای استات نیز استفاده می‌شود.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ

کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ

انواع اسید استیک قابل ارائه توسط شرکت استیک ایران

 

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

نحوه تولید چسب  با استفاده از کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ

نحوه تولید چسب با استفاده از کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ در این بخش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در مرحله اول باید مواد اولیه  با کیفیتی چون اتیلن ، اسید استیک و اکسیژن  برای فرآیند تولید تهیه شوند.

با توجه به کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ ، اکسیداسیون اتیلن برای تشکیل استالدهید جزو اولین مرحله بوده که این واکنش توسط یک کاتالیزور مبتنی بر فلز کاتالیز انجام می ‌شود.

C2H4 + O2 → CH3CHO

استالدهید تولید شده در این مرحله اکسید شده تا اسید استیک را از طریق یک فرایند اکسیداسیون کنترل شده تشکیل دهد.

2CH3CHO + O2 → 2CH3COOH

در این مرحله اتیلن با اسید استیک وارد واکنش شده و وینیل استات تشکیل خواهد شد. این واکنش در حضور کاتالیزورهای مبتنی بر پالادیوم انجام می‌شود.

CH3COOH + C2H4 → CH3COOCH=CH2 + H2O

در مرحله پایانی وینیل استات به دست آمده از مرحله قبل تحت یک فرایند خالص سازی قرار می ‌گیرد. تا ناخالصی ‌های آن از بین رفته و کیفیت محصول افزایش یابد .وینیل استات خالص شده در معرض استری شدن قرار می‌گیرد و آب اضافی آن گرفته شده و مونومر وینیل استات به دست می آید.

در روند کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ ، از اتصال تعداد زیادی مونومر وینیل استات ، پلی وینیل استات به وجود می‌آید. در واقع از  پلیمریزاسیون مونومرهای استات حاصل می ‌شود‌.

فرآیند پلیمریزاسیون واکنش بین مونومرهای وینیل استات با غوطه ور کردن آنها در آب است. این کار باعث به وجود آمدن امولسیون پلی وینیل استات با رنگ سفید شیری شده که این امولسیون تولید شده را می‌توان به عنوان پلیمر وینیل استات در محصولات دیگر به کار برد.

در فرآیند کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ ، پلی وینیل استات یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده چسب ‌های برپایه آب مانند چسب چوب ، چسب سفید و چسب موکت می‌ باشد. امولسیون های این ترکیب به عنوان چسب برای چوب کاغذ و لباس به کار برده می ‌شوند.

با حل پلیمر پلی وینیل استات در الکلی مانند متانول و تصفیه آن با کاتالیزور قلیایی مانند هیدروکسید سدیم ، پلی وینیل الکل به دست می‌ آید. پلی وینیل الکل به صورت گسترده در خمیر چسب ‌های کاغذ و مقوا ، پارچه چرم و فیلم ‌های مختلف استفاده می ‌شود. وینیل الکل در صنعت چسب سازی به تنهایی یا در کنار حجم دهنده ‌های دیگر مانند نشاسته و رس استفاده می ‌شود.

در فرآیند کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ ، هر چقدر مقدار پلی وینیل الکل مورد استفاده بیشتر باشد. قدرت چسبندگی و مقاومت به آب در محصول نهایی بیشتر خواهد بود. پلی وینیل الکل در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفته و بدلیل خواص چسبندگی خوب و آبرسانی در تولید چسب‌ها ، رنگ‌ها و مواد ضد آب و مواد ضد یخ و مواد ضد رنگ استفاده می‌ شود.

مونومر وینیل استات در تولید پلی وینیل استات و پلی وینیل الکل استفاده شده و حدود ۸۰ درصد از کل مونومر وینیل استات تولید شده در جهان برای ساخت این دو ماده اساسی شیمیایی استفاده می ‌شود. به علت کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ ، این محصول به عنوان ماده اولیه نقش مهمی در تولید مونومر وینیل استات دارد. و باعث تولید ترکیبات شیمیایی دیگر شده و در ساخت و تولید انواع چسب ‌ها و رنگ ‌ها نقش آفرینی می کند.

نحوه کاربرد اسید استیک در صنعت چسب سازی

در این قسمت نیز به توضیح در مورد نحوه کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ خواهیم پرداخت. از چسب برای تعمیر و تولید بسیاری از اشیا استفاده می‌شود .چسب در اشکال مختلف تولید و به صورت همه روزه و برای مصارف متنوع استفاده می ‌شود. چسب ها بسته به ماهیت شیمیایی شکل ظاهری و نوع آنها به گروه ‌های مختلفی تقسیم بندی می ‌شوند.

از  چسب‌ های گران قیمت می‌توان به چسب ‌های مورد استفاده در صنعت هوافضا ، دندانپزشکی و الکترونیک اشاره کرد. به علت ویژگی های خاص شیمیایی اسید استیک ، کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ در طی سالیان اخیر مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. در ابتدا از کاغذ برای چسباندن قطعات چوبی یا اشیای کاغذی استفاده می ‌شد.

اما به تدریج دامنه کاربرد آن گسترش یافته و برای چسباندن قطعات فلزی ، چوبی ، اسباب بازی ‌ها ، صنایع مونتاژ و حتی برخی از قسمت‌های هواپیماهای مافوق صوت از چسب ‌های گوناگون و ویژه ‌ای که به روش سنتزی تهیه می ‌شوند استفاده می‌ کنند.

چسب ‌ها انواع گوناگونی دارند که از جمله آن ها می‌توان به چسب گیاهی ، چسب حیوانی ،  چسب کانی و چسب بتونه ‌ای اشاره کرد. در صنعت چسب سازی از محصولات مختلفی استفاده می ‌شود. که نقش ‌های متفاوتی را اعمال می‌ کنند. از جمله این مواد می‌توان به انواع پلیمرها و مونومرها ، ضد کف ‌ها ، غلظت دهنده‌ها ، نگهدارنده ‌ها ، تکیفایرها ، تنظیم کننده اسیدیته ، فیلرها و رنگ ‌ها اشاره کرد.

برخی از چسب ‌ها بر پایه آب بوده و برخی بر پایه حلال ‌های شیمیایی هستند.  از این رو هر کدام از مواد مورد استفاده برای محصولی متفاوت است. و نحوه استفاده آن ممکن است متفاوت باشد. در چسب‌های پایه آب موادی مانند پلی وینیل استات و پلی وینیل الکل بیشترین استفاده را در تولید چسب چوب دارند.

چسب ‌های ساخته شده بر پایه اسید استیک

در ادامه بررسی کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ به معرفی چسب های ساخته شده از این ماده خواهیم پرداخت. چسب ‌های پلی وینیل الکل که مواد اولیه آن از اسید استیک می باشد. یک نوع چسب مایع است که از پلیمر پلی وینیل الکل ساخته شده است.

خاصیت ضد آب و چسبندگی بسیار قوی این چسب برای چسباندن موادی که با رطوبت و آب سریعاً واکنش نشان می ‌دهند. مانند چوب ، کتان ، پارچه و کاغذ استفاده می ‌شود. همچنین برای چسباندن موادی که با رطوبت بالا و حرارت سریعاً جدا می ‌شوند. مانند بسته ‌بندی لباس ‌های شسته شده نیز استفاده می ‌شود. خاصیت چسبندگی و ضد آب بودن پلی وینیل الکل در صنایع مختلف بسیار مفید و کاربردی می باشد.

چسب پلی وینیل الکل در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی داشته و خواص چسبندگی بالایی نیز دارد. از این رو در صنایعی مانند صنایع چوب ، ساختمان ، کاغذ ، چرم و پارچه استفاده می‌ شود. همچنین برای کاربردهای خانگی و صنعتی نیز مناسب است. به دلیل کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ از آن در تولید بسیاری از چسب ها ، با پایه پلی وینیل استفاده می گردد.

و اما چسب دیگری که مواد اولیه آن از اسید استیک می باشد. می‌توان به چسب پلی وینیل استات اشاره کرد. که نوعی ترموپلاستیک است. و به عنوان چسب چوب ،چسب سفید و چسب نجاری شناخته می ‌شود.  این چسب شفاف و محلول در آب است و در رنگ‌های خاص و به عنوان واسطه در سنتز پلی وینیل استال و الکل پلی وینیل استفاده می ‌شود.

بیشترین موارد استفاده از چسب پلی وینیل استات در کارهای چوبی برای اتصال محصولات چوبی می باشد. این چسب محصولات چوبی را با استحکام بسیار بیشتری به یکدیگر اتصال داده و ماندگاری بالاتری دارد و علاوه بر آن از ویژگی مقاومت در آب نیز برخوردار است.

دومین کاربرد این چسب در فعالیت‌ های هنری و قطعات چرمی می‌ باشد. حال با توجه به موارد فوق ، اهمیت کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید چسب و رنگ مشخص تر می گردد.

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 60 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 60 لیتری

منبع: https://fa.wikipedia.org/