کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19

مقدمه

در این مطلب می خواهیم به بررسی کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 بپردازیم. کرونا ویروس انسانی ، یک سندرم حاد تنفسی است. که ناشی از ویروس کووید 19 می باشد. این سندرم تنفسی اواخر سال 2019 میلادی از کشور چین  آغاز شده و در سراسر جهان شیوع پیدا کرد. و کشور های جهان را یکی پس از دیگری درگیر خود کرد. تا امروز  حدود 11 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده اند.

مرگ و میر ناشی از این ویروس بسیار بالاتر از سایر پاندمی ها می باشد. به نحوی که تاکنون حدود 425 میلیون مرگ و میر توسط سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است. چندی پیش بالاخره پس از سال ها مبارزه با این ویروس منحوس ، سازمان بهداشت جهانی پایان پاندمی کرونا را اعلام کرد. عوامل متعددی در جهت مهار پاندمی کووید 19 دخیل بودند که در ادامه مطلب کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

از عوامل موثر در کهار پاندمی کووید 19 ، می توان به افزایش آگاهی و دانش کادر درمان و جامعه در مورد این بیماری و استفاده از داروها و ترکیبات شیمیایی موثر در جهت مهار این بیماری اشاره نمود. اسید استیک نیز یکی از ترکیبات شیمیایی می باشد. که با خاصیت ضد عفونی کنندگی خود ، به جامعه بشری کمک شایانی در زمینه مهار پاندمی کووید 19 نموده است.

شرکت استیک ایران نیز که یکی از بزرگترین تامین کنندگان این محصول در سطح کشور  با همکاری شرکت کربنات ایران می باشد. در زمان شیوع این ویروس و درگیری بخش عمده ای از جامعه با آن ، اقدام به تهیه و توزیع این محصول جهت خرید اسید اسیتک  نموده و نیاز بخش عمده ای از جامعه و  سیستم بهداشتی و درمانی را با فروش اسید استیک 99 درصد مرتفع کرده بود.

آشنایی با عملکرد کرونا ویروس در جهت کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19

آشنایی با عملکرد کرونا ویروس در جهت کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 ، هدف این بخش از مطلب می باشد. این ویروس خطرناک باعث بروز سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS) به دلیل ذات الریه شدید می شود. و در نهایت  نیز منجر به مرگ انسان می گردد.  از دیگر علائم این بیماری می توان به سرفه های شدید و مداوم ، اسهال ، تب بالا و یبوست در شروع بیماری اشاره کرد. همچنین این ویروس می تواند باعث بیماری چند عضوی و انعقاد بیش از حد خون شود که برای انسان بسیار خطرناک می باشند.

این ویروس  بسیار مسری است و این خصیصه باعث همه گیری آن شده است. دانستن این اطلاعات و آشنایی بیشتر با ویژگی ها و عملکرد این ویروس ، کمک بسزایی به سیستم بهداشتی و درمانی در جهت مهار پاندمی کووید 19 نموده است.

نحوه شیوع و انتقال ویروس کووید 19 و  کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19

نحوه انتقال و شیوع ویروس ، از افراد آلوده با طریق انتشار مستقیم قطرات تنفسی هنگام عطسه یا سرفه صورت می گیرد. و یا انتقال غیر مستقیم ویروس از طریق تماس با سطوح آلوده که افراد مبتلا قبلا با آنها در تماس بوده اند نیز رخ می دهد. بنابراین ، استفاده از ابزارهای موثر و مقرون به صرفه برای غیرفعال کردن تماس با فرکانس بالا و سایر سطوح بالقوه آلوده برای جلوگیری از گسترش عفونت با مهار پاندمی کووید 19 بسیار ضروری می باشد. که با کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 ارتباط تنگاتنگی دارند.

تا جایی که محققین علم پزشکی همراه با تلاش در ساخت دارو به انواع راه های جلوگیری از تکثیر و ضدعفونی سطوح آلوده روی آوردند. و ترکیبات متعدد و مختلفی را برای این منظور مورد بررسی و آزمایش قرار دادند. با توجه به درگیری اکثریت جامعه بشری با این ویروس ، چندین ماده شیمیایی رایج و سهل الوصول با قابلیت استفاده برای عموم جامعه در جهت مهار پاندمی کووید 19 مورد بررسی قرار گرفتند.

اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19

اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19

انواع اسید استیک قابل ارائه توسط شرکت استیک ایران

کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19

حال می خواهیم به کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 بپردازیم. اسید استیک که نام بازاری شناخته شده آن برای عموم سرکه می باشد. یک ترکیب شیمیایی ضعیف شده از اسید استیک می باشد. و از سالیان قبل توسط بشر به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده برای از بین بردن باکتری ها و میکروب ها و آلودگی ها استفاده می شود. اسید استیک یک ضد عفونی کننده موثر و بسیار پرکاربرد است که در برابر عفونت مایکوباکتریایی بسیار موثر است.

علاوه بر این ، دانشمندان در مطالعات قبلی خود فعالیت های ضد ویروسی اسید استیک را گزارش کرده اند. بر اساس سنت های پزشکی باستانی ، به منظور کاهش تکثیر ویروس و پیامدهای آن در مخاط دستگاه تنفسی فوقانی ، از جمله آنوسمی حاد ( یک علامت اولیه مکرر ناشی از عفونت کووید 19 ) بخور سرکه رقیق شده در آب جوشیده با غلظت 0.34 درصد به مدت 15 دقیقه به عنوان یک عمل تجربی ، انجام می شده است. که با کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 مرتبط می باشد.

در واقع ، بهبود علائم حادی مانند سرفه و تب در بیش از 90 درصد افراد مشاهده به صورت چشمگیری کاهش یافته بود. بر اساس یافته های دانشمندان علم پزشکی و ویروس شناس ها از سرکه مقطر سفید (غلظت اسید استیک 6٪) به عنوان اسپری دستی برای نشان دادن فعالیت ویروس کشی برای غیرفعال کردن کوید 19 می توان استفاده کرد.

البته لازم به ذکر است تمام آزمایشات عفونت شناسی در سطح ایمنی زیستی انجام شده است. که تاثیر گذاری فوق العاده اسید استیک را نشان می دهند. این خاصیت ضدعفونی کنندگی کووید 19 کمک شایانی در مهار  پاندمی کووید 19 به جامعه بشری نموده است. و اهمیت کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 را برای ما پررنگ تر می نماید.

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

نحوه عملکرد ضدعفونی کنندگی اسید استیک

حال در ادامه مطلب کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 می خواهیم به بررسی خاصیت ضدعفونی کنندگی این ماده شیمیایی بپردازیم. اسید استیک باعث غیرفعال شدن و تجزیه گلیکوپروتئین های موجود در ویروس های آنفولانزا می شود. که پوشش ویروسی را از بین می برد و انتقال ویروس را مهار می کند. در نتیجه تاثیر بسیار مطلوبی بر حذف ویروس و جلوگیری از همه گیری بیشتر می گذارد. اخیراً دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که این اقدام ، یک درمان کمکی برای کوید19 است. زیرا هم سرکه مقطر با طعم غلات (سرکه دانه، GV؛ غلظت اسید استیک 4٪) و سرکه مقطر سفید دارای اثرات ضد ویروسی بر کوید 19هستند.

از طرفی به علت ناشناخته بودن بیماری کووید 19 و همه‌گیر شدن آن ، ادعاهایی برای درمان و یا پیشگیری از این بیماری مطرح شده است. از جمله این ادعاها استفاده از آب به همراه نمک و یا سرکه است. از آنجا که این ویروس چند روز در گلو باقی می ماند. و سپس علائم بیماری نمایان می شوند. به همین دلیل استفاده از آب گرم به همراه نمک و سرکه می‌تواند باعث خفیف‌تر شدن بیماری شود. که همسو با کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 می باشد.

درمان خانگی یا درمان پزشکی برای کووید 19

با توجه به مشکلات اقتصادی فراوان در اکثر کشور های جهان و از طرفی با همه گیری بسیار سریعی که این ویروس دارا بود. کار محققان برای یافتن درمان دارویی بسیار سخت بود. از طرفی کشت ویروس در محیط آزمایشگاهی و از طرف دیگر بررسی و آزمایشات فراوان برای یافتن  قرص یا ساخت واکسن  ، کاری بسیار زمان بر است. چون تنها کار محققان یافتن دارو نمی باشد. و آزمایش دارو در چندین مرحله بر روی حیوانات و سپس انسان ها  کاری بسیار زمان بر است. تا به عنوان مثال یک قرص یا یک واکسن مجوز استفاده انسانی را دریافت نماید.

این قبیل مشکلات کار سیستم درمانی را در مهار پاندمی کووید 19 بسیار دشوار نموده بود. از سوی دیگر با تغییر پی در پی ژن ویروس و ایجاد ویروسی جدید تر و قوی تر کار برای ساخت دارویی موثر سخت تر می شد. به همین دلایل نیز  اکثر مردم با  استفاده از روش های خانگی و طب سنتی خود را درمان می کردند. تا بالاخره پس از دو سال تلاش واکسن کرونا توسط چندین شرکت خارجی ساخته شد. و راه را برای مهار پاندمی کووید 19 هموارتر نمود.

یکی از درمان های موثر خانگیاستفاده از اسید استیک یا همان سرکه بود . کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 از تحقیقات محققان از قرن بیست و بیست دو یک میلادی شروع شده است. اسید های آلی یک ضدعفونی کننده موثر در برابر انواع عفونت ها می باشند. که یک درمان خانگی و صد البته به صرفه هستند. بخور سرکه در غلظت کم (0.34٪) علائم عفونت خفیف  کوید را بهبود می بخشد.

همچنین فعالیت ضد ویروسی بالقوه سرکه و جزء فعال آن ، اسید استیک در شرایط آزمایشگاهی ثابت شده و بسیار مورد آزمایش قرار گرفته است. کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 خود  باعث مهار 90 درصدی تیتر عفونی کووید می شود. این اثرات اگر در دمای 45 درجه سانتیگراد در مقابل 37 درجه سانتیگراد انجام شود ، تشدید می شود. (وضعیتی که به طور موقت در دستگاه تنفسی فوقانی در طول بخور ایجاد می شود).

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 60 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 60 لیتری

نتیجه آزمایشات و تحقیقات صورت گرفته

در آزمایشات مربوط به کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 ، نکته قابل توجه این است که این مقدار سرکه برای سلول ها سمی نمی باشد. در واقع  با 0.5٪ اسید استیک به مدت 15 دقیقه و در دمای 37 درجه سانتی گراد، تشکیل پلاک های کووید 19 را تا 89٪ بدون شواهد سمیت سلولی به طرز کاملا محسوسی می توان کاهش داد. که این مورد به تنهایی پیشرفت بسیار بزرگی در زمان شیوع ویروس بود. و کمک بسیار بزرگی در ضد عفونی بدن فرد مبتلا و همچنین ضدعفونی سطوح آلوده می نمود.

و این ترکیب شیمیایی با عملکرد فوق العاده خود ، کمک بزرگی در کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 به جامعه بشری نمود. با توجه به این یافته ها ، کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 ، در زمان شیوع کوید 19 بسیار مورد استفاده قرار گرفت. و قیمت آن نیز روز به روز افزایش یافت. حتی پس از یافتن واکسن های چندگانه کوید 19 مردم همچنان از اسید استیک برای درمان و مهار کرونا استفاده می کردند.

با توجه به کاربرد اسید استیک و مهار پاندمی کووید 19 ، حتی مردم عادی نیز از اسید استیک برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف بیمارستانی ، خانه ، اتومبیل و … استفاده می نمودند.  زنان خانه دار نیز برای جلوگیری از انتشار ویروس ، میوه و سبزیجات خود را با سرکه ضد عفونی نموده و سپس از آنها استفاده می کردند. در واقع به دلیل آلودگی و سمیت کم تر سرکه نسبت به الکل و وایتکس مردم تمایل بیشتری به استفاده از سرکه داشتند.

منبع : https://fa.wikipedia.org/