کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی

مقدمه

هدف از ارائه این مقاله بررسی کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی می باشد. اسید استیک به عنوان یک ماده آلی   ،نوعی محلول حلال می‌باشد. که در بسیاری از صنعت‌ های مختلفی از جمله صنعت نساجی و رنگرزی برای رقیق ‌تر کردن رنگ ‌ها ، چاپ موم و چاپ موم روی پنبه استفاده می ‌شود. از کاربردهای دیگر اسید اسید استیک در صنعت نساجی این است که اسید را تفکیک کرده و محلول جدیدی به وجود می آورد.

صنعت نساجی از قدیمی  ‌ترین صنایع بشری محسوب می‌شود. چرا که نیاز به لباس و پوشاک بعد از نیاز به غذا و مسکن از نیازهای اولیه انسان به شمار می ‌آید‌. با توجه به کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی ، شرکت استیک ایران در راستای تهیه و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت نساجی و رنگرزی از چندین سال قبل شروع به فعالیت نموده و در حال حاضر نیز نیاز بخش عمده صنعت نساجی و رنگرزی را تامین می نماید.

این شرکت با تامین اسید استیک از معتبرترین تولیدکننده های داخلی ، فروش اسید استیک 99 درصد را در سطح کشور برای صنایع رنگرزی و نساجی انجام می دهد. این مجموعه با همکاری شرکت آب اکسیژنه ایران ، شرکت کربنات ایران و شرکت متانول ایران در زمینه تامین مواد اولیه شیمای فعالیت می نماید.

تهیه و تولید محصولات با کیفیت که از استانداردهای جهانی برخوردار می باشند. امتیاز بزرگی برای کشور و شرکت ‌های داخلی می باشد. و سبب می‌شود صنایع داخلی نیازی به واردات نداشته و نیاز خود را از شرکت‌ های داخلی تامین نمایند. علاوه بر این میزان صادرات نیز افزایش یافته و سبب رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

وجود شعبات متعدد و گسترده ، شرکت استیک ایران در سطح کشور از جمله شهرهای تهران و تبریز سبب دسترسی راحت و آسان خریداران و مصرف کنندگان به اسید استیک ۹۹ درصد شده است. تولید کنندگان و مصرف کنندگان می‌توانند اسید استیک مورد نیاز خود را از این شرکت سفارش داده و در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرند.

خریداری اسید استیک از این شرکت به صورت عمده و خرده و در بسته‌ بندی‌های مختلف صورت می گیرد. این شرکت توانسته به دلیل تهیه و تامین مستمر و مداوم اسید استیک ۹۹ درصد به یکی از بزرگترین و معتبرترین تامین کنندگان محصولات شیمیایی در سطح کشور تبدیل شود.

آشنایی با صنعت نساجی و کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی

صنعت نساجی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صنعت ‌های جهانی شناخته شده است.  که نقش بسزایی در اشتغال زایی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و صنعتی دارد. از تاثیرات مهم توسعه یافتن صنعت نساجی می‌توان به ارزآوری و درآمدزایی، تولید ثروت ملی ، نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و همچنین ارزش افزوده بالا اشاره کرد.

نساجی از مواد خامی همچون پنبه یا پشم به عنوان ماده اولیه استفاده کرده و آنها را به نخ‌ هایی که برای ساخت پارچه نیاز است تبئیل می نماید. مواد خام استفاده شده در این صنعت طبیعی یا مصنوعی می ‌باشند. در نساجی از انواع مختلفی از پارچه ها استفاده می کنند. که می توان آنها را به دو دسته اصلی طبیعی و مصنوعی تقسیم کرد. پارچه های طبیعی آنهایی هستند.

که به طور طبیعی از  حیوانات و گیاهان به وجود می آیند. پارچه های مصنوعی نیز پارچه هایی هستند. که در آزمایشگاه تولید شده و ساخته دست بشر هستند. برخی از نمونه‌های پارچه مصنوعی شامل ریون ، اسپندکس ، پلی استر و نایلون می باشند. مواد خام مصنوعی مورد استفاده در صنعت نساجی با استفاده از محصولات صنایع شیمیایی تولید می‌شود.

صنعت نساجی تمام فرایندهای مربوط به تبدیل این مواد خام به محصولات نهایی را در بر می‌گیرد. و کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی به شدت حائز اهمیت می باشد.

برای بهبود کیفیت پارچه ، افزایش مقاومت آن در برابر آب ، لکه‌ها ، چین و چروک و همچنین برای افزایش نرمی پارچه استفاده از سیستم‌ ها و مواد شیمیایی با کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از مواد شیمیایی که در صنایع نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد زیادی دارند. می‌توان به اسید استیک ، اسیدفرمیک ، آب اکسیژنه ، سودپرک ، بی‌کربنات سدیم ، سدیم آلژینات ، کربنات سبک ، سود ، صابون آنیونیک و پارافین اشاره کرد.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی به عنوان یک ماده شیمیایی بسیار ضروری می باشد. و به عنوان کنترل کننده PH در بیشتر صنایع مربوط به رنگ پارچه استفاده می‌ شود. همچنین از اسید استیک گلاسیال در صنایع چاپ و رنگ نیز استفاده می ‌شود.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی برای خنثی نمودن محیط قلیایی حمام رنگرزی خصوصاً اگر شستشوی پشم با مواد قلیایی سود سوزآور انجام گرفته باشد. و سبک تر شدن آب‌ های سنگین و رقیق تر کردن رنگها و  شفافیت و جلای رنگ می باشد.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی

کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی

 

 

انواع اسید استیک قابل ارائه توسط شرکت استیک ایران

 

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

بررسی کلی کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی

در این بخش می خواهیم به بررسی کلی کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی بپردازیم. اسید استیک یک ماده آلی با فرمول CH3COOH می ‌باشد.  و به عنوان یک محلول حلال شناخته شده و در بسیاری از فرایندهای شیمیایی به عنوان حلال مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسید استیک به دو روش صنعتی و مصنوعی تهیه و تولید می ‌شود.

از ویژگی ‌های مهم اسید استیک خاصیت ضدعفونی کنندگی و توانایی آن در تفکیک است. ولی یکی از موارد مصرف آن ، کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی می باشد. اسید استیک  تجزیه می ‌شود. و جریان الکتریکی را به خوبی هدایت می‌کند. همچنین نقطه جوش بسیار بالایی دارد که به دلیل ساختار شیمیایی این ماده است.

این ماده دارای ویژگی جذب رطوبت است. به این معنی که قادر به جذب آب از منابع مختلف است. این خاصیت و ویژگی اسید استیک و توانایی حل کردن آب در آن به این معنی است. که وقتی در بطری اسید را باز می‌کنید. ماده موجود در آن حتی می ‌تواند در تماس با هوای مرطوب جامد شود.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی به دلیل قدرت و توانایی آن در تفکیک می ‌باشد. این ماده در صنعت نساجی از کاربردهای فراوانی برخوردار است. در رنگرزی پارچه و همچنین برای تولید ابریشم مصنوعی و اکثر پارچه ‌های لاتکس و مصنوعی از این ماده شیمیایی استفاده می‌ کنند. همچنین به دلیل خاصیت رطوبت سنجی که دارد. برای جذب رطوبت از محیط در هنگام تولید پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صنعت رنگرزی نیز  از اسید استیک نیز استفاده می‌شود. هنگامی که نخ پنبه ‌ای یا پارچه ای رنگ می‌ شود. نمک به عنوان ماده رنگی به حمام رنگ اضافه می ‌شود. تا به الیاف کمک کند تا رنگ را جذب نمایند. برای پشم یا نایلون نیز اسید استیک به عنوان یک ماده خشک کننده در حمام رنگ عمل کرده و به الیاف کمک می‌کند تا رنگ را جذب کنند.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی بسیار گسترده‌ می باشد. چرا که به الیاف آسیب نمی زند و تولید رسوب نخواهد کرد. و سبب بهبود جذب رنگ نیز خواهد شد. همچنین اثر سوء بر محصولات رنگ شده نخواهد گذاشت. معمولاً از اسید استیک در رنگرزی برای سبک تر کردن آب ‌های سنگین ، رقیق‌تر شدن رنگ ‌ها و خنثی نمودن محیط ‌های قلیایی حمام رنگی استفاده می ‌شود.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی ( بخش نساجی )

با توجه به ویژگی و خواصی که در مطالب قبلی به آنها اشاره شده است. کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می ‌باشد. علت کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی ، به این دلیل می ‌باشد. که این اسید یک اسید ضعیف بوده و به پنبه و الیاف پارچه آسیب نمی رساند. با توجه به اینکه پنبه را نمی‌توان برای مدت طولانی در برابر اشعه خورشید قرار داد.

زیرا به سرعت مقاومت خود را از دست می ‌دهد و کیفیت آن دچار افت می ‌شود. و همچنین در برابر بخارات آب نیز آسیب خواهد دید و رنگ آن آهسته آهسته به رنگ زرد متمایل خواهد شد. از این رو کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی می‌ تواند بسیار کاربردی باشد. همچنین باید توجه داشت که نمی‌ توان از هر نوع اسیدی در پنبه استفاده کرد. چرا که میتواند به پنبه آسیب رسانده و تاثیر منفی داشته باشد.

در نتیجه کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی می ‌تواند اثرات منفی کمتری را بر روی پنبه داشته باشد. بعد از تمام شدن مراحل رنگرزی پنبه ، در محلول اسید استیک ۱۰ درصد و در گستره دمایی ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد پنبه را شستشو می دهند تا ثبات رنگ آن افزایش پیدا کند.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی ( بخش رنگرزی )

کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی برای بهتر شدن عملکرد رنگ رزی می باشد. در صنعت رنگرزی از این اسید برای رنگ آمیزی پارچه و یا تنظیم PH استفاده می کنند. کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی برای چاپ موم روی پنبه خالص است.

همچنین کاربرد اسید استیک 99 درصد در رنگرزی و نساجی برای یخبندان در رنگ آمیزی و تکمیل فرآیند های اکریلیک ، داکرون ،  نایلون و سایر الیاف شیمیایی ، پشم و ابریشم و سایر الیاف حیوانی ، پنبه ، پارچه ، نخ و سایر الیاف گیاهی  استفاده می شود.

وجود مواد رنگی مانند بنزیدین زرد G ، باعث شده است. تا اسید استیک نسبت به سایر اسیدهای دیگر متمایزتر باشد.  اسید استیک یکی از اسیدهای آلی است که به صورت گسترده در صنعت رنگرزی و چاپ استفاده می شود. و  معمولا به عنوان رنگهای آزوئیک،  ماده مقاوم در برابر قلیایی ، رنگ پراکنده در موارد کمکی رنگرزی پلی استر نیز استفاده می شود.

فروش اسید استیک 99 درصد

فروش اسید استیک 99 درصد

منبع: https://fa.wikipedia.org/