کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک

مقدمه

هدف از ارائه این مقاله بررسی کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک می باشد. اسید استیک به عنوان یک اسید آلی و حلال پروتون دار قطبی در بسیاری از موارد صنعتی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهم ترین کاربردهای آن ، کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک به عنوان حلال  می باشد. که ماده خام پلی اتیلن ترفتالات می باشد.

حدود  ۵ -۱۰درصد از اسید استیک تولید شده در جهان برای این مورد مصرف می شود. که پیش بینی می شود با افزایش تولید اسید ترفتالیک ، کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک نیز در جهان رو به افزایش برود. شرکت استیک ایران جزو یکی از مجرب ترین و بزرگترین شرکت های مواد شیمیایی در زمینه فروش اسید استیک ۹۹ درصد جهت تامین مواد اولیه برای کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک می باشد.

که توانسته است با پشتکاری بالا به یکی از بزرگترین تامین کنندگان این محصول در سطح کشور تبدیل شود. این مجموعه با همکاری شرکت کربنات ایران ، شرکت متانول ایران و شرکت آب اکسیژنه ایران در زمینه تامین اسید استیک و سایر مواد اولیه شیمیایی فعالیت می نماید. تهیه و تامین اسید استیک ۹۹ به عنوان ماده اولیه و حلال در بسیاری از موارد صنعتی چون پزشکی ، داروسازی وکشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مجموعه با تهیه و تامین گسترده اسید استیک برای اکثر صنایع کشور توانسته نقس موثری در رشد چرخه تولید و اقتصادی ایفا کرده و به یکی از شرکت های برجسته تبدیل شود. شرکت پتروشیمی فناوران یکی از تولیدکنندگان اسید استیک ۹۹ درصد در کشور بوده که توانسته محصولات با کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی را جهت کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک تولید نماید. شرکت استیک ایران نیاز این افتخار را دارد.

که محصولات باکیفیت تولید داخلی را به فروش برساند. دسترسی راحت و آسان به اسید استیک  نیز یکی از مزیت های اصلی همکاری با این شرکت بوده که محصولات خریداری شده را در سریع ترین زمان ممکن با استفاده از امکانات حمل و نقلی به دست مشتریان می رساند. این شرکت دارای شعبات متعدد در سطح کشور بوده که مهم ترین این شعبات در شهرهای تهران و تبریز دایر می باشند.

ویژگی های شیمیایی موثر در کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک

در این بخش به بررسی ویژگی های شیمیایی موثر در کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک خواهیم پرداخت. اسید استیک یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی آنCH3COOH است. فروش این ماده در بازار  با نام ‌های دیگری از جمله اسید اتانوئیک ، متان کربوکسیلیک اسید و سرکه صورت می گیرد.

در صورتی که اسید استیک هیچ مولکول آبی نداشته باشد آن را اسید گلاسیال می ‌نامند. این اسید یک اسید ضعیف بوده اما وقتی به صورت غلیظ یعنی اسید استیک ۹۹ درصد باشد. بسیار خورنده بوده که می‌تواند به پوست آسیب برساند. اسید استیک به دو صورت خوراکی و صنعتی تولید می ‌شود. که از اسید استیک خوراکی در بخش ‌های خوراکی استفاده شده و به نام سرکه شناخته می ‌شود.

و خاصیت اسیدی بسیار پایینی دارد و از تخمیر اتانول به وجود می‌ آید. اسید استیک صنعتی علاوه بر قابلیت انحلال در آب توانایی ترکیب و واکنش با عناصری چون پتاسیم ، سدیم و روی را دارد. و در بسیاری از موارد صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و ماده ‌ای اشتعال زا است.

این ماده در دمای 16.6 درجه سانتی‌گراد منجمد شده و دارای وزن مولکولی 60.05 گرم بر مول بوده و جزو مواد معدنی و متعلق به گروه اسیدها می باشد. یکی از مواد مصرف این محصول ، کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک می ‌باشد. این ماده در درصد و خلوص ‌های مختلف ،  کاربردهای متفاوتی داشته و در صنایع نقش مهمی را ایفا می‌ نماید.

این محصول برای تولید محصولات شیمیایی و راه‌اندازی برخی از تجهیزات یک ماده ضروری مورد استفاده قرار می‌ گیرد. همچنین یک حلال مناسب برای بسیاری از واکنش‌ها و فرایندهای شیمیایی می باشد.

این محصول پرکاربرد و با کیفیت می‌تواند برای خالص سازی ترکیبات آلی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. از مهمترین کاربردهایی این ماده می توان به ، کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک ،  صنایع داروسازی ، پزشکی ، کشاورزی ، زنبورداری ،  صنایع غذایی ، صنایع نساجی، تهیه و تولید مواد ضدعفونی کننده ، استفاده در لاستیک سازی ، تولید انواع چسب ، تولید استات و استرها وتولید اسید ترفتالیک اشاره نمود.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک

کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک

انواع اسید استیک قابل ارائه توسط شرکت استیک ایران

 

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

بررسی ویژگی ها و خواص شیمیایی ترفتالیک

در ادامه مبحث مربوط به کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک به بررسی ویژگی ها و خواص شیمیایی این ماده می پردازیم. ترفتالیک اسید یک نوع ترکیب آلی است. که مهمترین و اصلی‌ترین واکنش تجاری جهت تولید این ماده واکنش اکسایش پارا-زایلن در دما و فشار بالا در فاز مایع و به وسیله اکسیژن موجود در هوا می ‌باشد. و شکل ظاهری آن نیز به صورت بلورهای سفید یا پودر می ‌باشد.

این ماده به دلیل کاربردهای وسیع و گسترده‌ای که دارد. در صنایع مختلف به صورت فراوان استفاده شده و به عنوان ماده اولیه جهت تولید پلی استرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مشخصات اسید ترفتالیک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دارای ویژگی حلالیت در حلال‌های آلی

حلال در دی متیل فورمامید ، دی متیل سولفوکساید

قابل حل در آلکالی ‌ها

انحلال پذیر در سایر حلال ‌ها ، مانند متانول ، اتانول سرد ، اسید سولفوریک ، اسید فرمیک ، به مقدار ناچیز در کلروفرم ، اسید استیک یخی و دی اتیل اتر

دارای نقطه اشتعال 260 درجه سانتی‌گراد

قابلیت تجزیه شدن در دمای بالا

دارای نقطه ذوب ۴۰۲ درجه سانتی‌گراد در فشار ۱ اتمسفر

چگالی ۱.۵۲۲ گرم بر سانتی متر مکعب

اسید ترفتالیک و دی متیل ترفتالات در کل دنیا به عنوان پیش سازهای پلی اتیلن مصرف می ‌شوند. این ماده به دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد کاربرد گسترده‌ای در صنایع داشته و به صورت فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌ از کاربردهای این ماده می‌توان به استفاده آن در صنعت داروسازی به عنوان ماده اولیه بسیاری از داروها اشاره کرد. همچنین به عنوان ماده اولیه برای ساخت روان کننده ترفتالات مانند دی اکتیل ترفتالات و دی بوتیل ترفتالات کاربرد دارد.

و در برخی از نارنجک ‌های دودزای نظامی به عنوان پر کننده عمل می ‌کند. الیاف پلی استر بر پایه ترفتالیک اسید تصفیه شده به تنهایی و در ترکیب با الیاف مصنوعی و طبیعی برای سهولت در نگهداری پارچه ، فیلم ‌های پلی استر با پایداری و سختی زیاد به طور گسترده در نوارهای ضبط صدا و فیلم ، فیلم‌های عکاسی  ،برچسب‌ها و سایر مواد ورقه ‌ای مورد استفاده قرار می ‌گیرد‌.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک

در این بخش نیز می خواهیم به بررسی کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک بپردازیم. اسید استیک به عنوان حلال در تولید ترفتالیک اسید (TPA) و پلی اتیلن ترفتالات (PET) مورد استفاده قرار می گیرد. انجام واکنش میان مواد اولیه با حضور اسید استیک به عنوان حلال جهت ایجاد یک بستر مناسب برای انجام بهتر واکنش‌ ها می باشد. ترفتالیک اسید در قرن ۱۹ کشف شد.

و شرکت صنعت شیمیایی benemen بریتانیا دریافت که ترفتالیک اسید (یا دی متیل ترفتالات مشتق آن) ماده اولیه اصلی برای تولید پلی استر است. و شروع به تولید گسترده آن کرد.  اولین روش تولید صنعتی این ماد ه، اکسیداسیون اسید نیتریک بود. با توسعه صنعت پلی استر  ، روشی برای تولید ترفتالیک اسید از انواع مواد اولیه و از طریق راه های متنوعی توسعه یافته است.

اقتصادی ترین و پر استفاده ترین روش، روش اکسیداسیون فاز مایع با دمای بالا با استفاده از p-xylene (پارا-زایلن) به عنوان ماده اولیه است. که عملکرد بالا و فرایند کوتاهی دارد. اکسیداسیون کم دمای p-xylene دارای شرایط واکنش خفیف و خوردگی کمی است. اما این فرایند طولانی بوده و تنها در چند کارخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

واکنش صنعتی تولید اکسایشی ترفتاتالیک اسید از پارا – زایلن با فرایند آموکو شامل اکسایش پارا-زایلن با هوا در یک فرایند هموژن در حلال اسید استیک با استفاده از کاتالیست استات کبالت و منگنز و و ترکیبات بروم به عنوان آغازگر واکنش رادیکالی اکسایش در یک رآکتور مخلوط کننده توسط کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک می‌ باشد.

روش اکسایش پارا-زایلن به ترفتالیک اسید به وسیله نیتریک اسید در محیط مایع یونی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین فرایند های تجاری در طی کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک می باشد.

این روش به همراه  کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک به عنوان روشی نوین و جایگزینی مناسب برای روش‌های قدیمی بوده و به عنوان یک روش نوین ، ساده ، ارزان و با راندمان بسیار خوب برای تولید دی اسید از دی آکلیل آروماتیک معرفی می ‌گردد.

با توجه به راندمان قابل توجه این واکنش که در فشار اتمسفریک و دمای پایین‌تر از فرایند صنعتی‌ حاصل می‌ گردد. می ‌توان آینده‌ای روشن به لحاظ اقتصادی برای توسعه این دانش فنی و امکان افزایش مقیاس آن تا شرایط تجاری جهت به کار بردن به عنوان یک فرایند با ارزش صنعتی در نظر گرفت.

کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک به عنوان حلال و به صورت ذوب شده خالص ، که ماده خام پلی اتیلن ترفتالیک است می باشد. اسید استیک گلاسیال، یک حلال ایده آل ، قطبی و پروتون دار است. و از این ماده برای کریستالیزه کردن سایر ترکیبات آلی و خالص سازی آن ها استفاده می شود. و در این حالت ، نقش حلال را ایفا می کند. خالص سازی ترکیبات در صنایع مربوطه جهت کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک اهمیت دارد.

که درصد خلوص محصول نهایی در میزان فروش یا شیوه ذخیره محصولات در انبار تأثیر دارد. این ماده به عنوان حلال ،  در تولید ترفتالیک اسید (TPA) نقش ایفا کرده و در این واکنش ها از کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید ترفتالیک به صورت مذاب استفاده می شود. لازم به ذکر است که ترفتالیک اسید ، ماده اولیه و بسیار مهم در تولید پلیمر ضروری با نام پلی اتیلن ترفتالات (PET) می باشد.

 

فروش اسید استیک 99 درصد

فروش اسید استیک 99 درصد

 

منبع: https://fa.wikipedia.org/