کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال

مقدمه

در این مقاله می خوهیم به بررسی کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال بپردازیم. اسید استیک یکی از اسیدهای کربوکسیلیک بوده و دومین کربوکسیلیک اسید ساده بعد از فرمیک اسید است. اسید استیک یک حلال اسیدی همه کاره است. و به عنوان یک حلال پروتیک آبدوست ، بسیار شبیه آب یا اتانول می باشد.  وجود چنین ویژگی خاصی ، موجب کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال شده است.

اسید استیک یک ماده  ضدعفونی کننده بوده که بنا به افزایش تقاضا در ماه های پایانی سال میزان خرید این ماده افزایش یافته و وارد خطوط تولید صنایع مربوطه می شود. با تامین مستمر اسید استیک به عنوان ماده اولیه برای صنایع مربوطه ، چرخه تولید رونق پیدا کرده و با رشد همراه خواهد بود.

شرکت استیک ایران دارای شعبات متعدد و گسترده در سطح کشور از جمله شهرهای تهران و تبریز می باشد. که فروش اسید استیک 99 درصد را به مشتریان این شرکت تسهیل نموده است. تمامی انبارهای این شرکت در سطح کشور ، اسید استیک را به صورت مستمر جهت تامین نیاز مصرف کنندگان موجود می نمایند.

این مجموعه با همکاری شرکت آب اکسیژنه ایران ، شرکت متانول ایران و شرکت کربنات ایران ، اسید استیک و سایر مواد اولیه شیمیایی را به صورت عمده و خرده با قیمتی مناسب به فروش می رساند. شما نیز می توانید جهت خرید اسید استیک با قیمت مناسب و کیفیت بالا با همکاران ما در واحد فروش تماس حاصل فرموده و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

این محصول کاربردهای فراوانی در بخش های مختلف دارد. که مهمترین مورد آن ، کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال می باشد. این ماده به دلیل دارا بودن ویژگی های شیمیایی منحصر فرد به عنوان حلال نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی کلی کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال

در این بخش می خواهیم به بررسی کلی کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال بپردازیم. اسید استیک یک ترکیب آلی و ماده شیمیایی بسیار مهم بوده که به صورت صنعتی و خوراکی در بازار موجود می ‌باشد. و در بسیاری از کاربردهای پزشکی ، داروسازی ، غذایی و مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال با توجه به ویژگی حلالیت بالای آن و بر حسب غلظت های مختلف ، بسیار گسترده می باشد. به طور کلی از غلظت های بالای این اسید در مصارف صنعتی و از غلظت های کمتر آن در مصارف کشاورزی و بهداشتی استفاده می شود.

اسید استیک مانند آب و اتانول نوعی حلال پروتون دار آب دوست می باشد. که این نوع ماده با خیلی از حلال ‌های قطبی و غیر قطبی مثل آب ، کلروفورم و هگزان ترکیب می‌ شود. ویژگی انحلال پذیری در این محصول و کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال،  آن را به یک ماده با اهمیت تبدیل کرده است.

اسید استیک ۹۹ یک حلال قطبی و پروتون دار می باشد. که با توجه به کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال برای کریستالیزه کردن سایر ترکیبات آلی و خالص سازی آنها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. که در این حالت نیز نقش حلال را ایفا می نماید. خالص سازی ترکیبات در صنایعی اهمیت دارد. که درصد خلوص محصول نهایی در میزان فروش یا شیوه ذخیره محصولات در انبار تاثیر دارد.

یکی دیگر از موارد کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال ، استفاده از آن در واکنش فریدل  – کرافتس می‌باشد. واکنش فریدل – کرافتس در شیمی آلی یکی از واکنش ‌های حیاتی در حوزه آلکیلاسیون بوده که اسید استیک نقش مهمی را به عنوان حلال در این واکنش ایفا می‌کند.

در تولید ماده تجاری کافور و تشکیل ایزوبورنیل استات ، اسیداستیک نیز به عنوان حلال مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این ماده به عنوان یک عامل در دام اندازی کربوناسیون با خاصیت نوکلئوفیلی به کار گرفته می ‌شود. اسید استیک به عنوان حلال و به صورت مذاب در تولید اسید ترفتالیک نیز استفاده می ‌شود.

و در تولید پلیمر ضروری به نام پلی اتیلن ترفتالات ، ماده اولیه ترفتالیک اسید می ‌باشد. از پلیمر پلی اتیلن ترفتالات در ساخت بسیاری از محصولات چون فیلم ‌های پلیمری ، رزین ‌های پلی استر و ساخت بطری ‌های مقاوم به ضربه استفاده می‌ شود.

این محصول در شیمی تجزیه برای اندازه ‌گیری مواد قلیایی ضعیف مانند آمیدهای آلی ، اسید استیک به عنوان حلال مورد استفاده قرار می ‌گیرد . همچنین نمک‌ه ایی که از اسید استیک مشتق می شوند. در صنایع نساجی ، تولید رنگ دانه ‌های صنعتی و تولید سایر ترکیبات آلی استفاده می ‌شوند.

کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال

کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال

انواع اسید استیک قابل ارائه توسط شرکت استیک ایران

 

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

آشنایی با انواع حلال ها جهت بررسی کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال

آشنایی با انواع حلال ها جهت بررسی کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال ، هدف این بخش می باشد. حلال ماده‌ای است که حل شونده را در خود حل کرده و باعث ایجاد یک محلول می‌ شود. حلال معمولاً یک ماده مایع است. اما می‌تواند جامد ، گاز یا یک سیال فوق بحرانی باشد. مقدار حل شونده ای که می ‌تواند در حجم خاصی از حلال حل شود.

با تغییر دما تغییر می‌ کند. کاربرد اصلی حلال‌ها در ساخت رنگ ، پاک کننده ‌های رنگ ‌ها ، جوهرها ، و خشک شویی  است. موارد کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال بسیار حائز اهمیت می باشند. در زیر چند مورد از کاربردهای حلال های آلی بیان شده است.

کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال برای تولید اسید ترفتالیک

استفاده از حلال تتراکلر اتیلن در خشک شویی

استفاده از حلال استون ، متیل استات و اتیل استات به عنوان پاک کننده ‌های لاک و حلال ‌های چسب

استفاده از حلال اتانول در عطرها

مصرف حلال هگزان و اتربنزن در مواد پاک کننده لکه‌ ها

مصرف حلال ترپین مرکبات در مواد شوینده

آب به عنوان یک حلال همه کاره در شیمی کاربرد فراوانی دارد. بسیاری از مواد نیز قابلیت انحلال در آب را دارند. آب ترکیب بسیار قطبی بوده و یک ترکیب قطبی دو سر باردار مثبت و منفی را شامل می ‌شود.  محلول ‌های شیمیایی و حلال ‌ها کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف و بخش های‌ های علمی دارند. از کاربردهای حلال ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

استفاده در واکنش ‌های شیمیایی ، رنگ ‌ها و پوشش ‌ها

کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال  در تولید پاک کننده‌ ها

کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال در فرمولاسیون ‌های دارویی

تکنیک‌ های تحلیلی

کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال در فرآیندهای استخراج و جداسازی

فرآیندهای صنعتی

لوازم آرایشی

کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال در علوم زیستی

نساجی

رنگرزی

طبقه ‌بندی انواع حلال ‌ها

حلال ‌ها را می‌توان به‌ طور کلی به دو دستۀ قطبی و غیر قطبی طبقه ‌بندی کرد. حلال‌ها می‌توانند به صورت سیال یا گاز باشند. آب ، اسید استیک  ، الکل در دسته حلال ‌های سیال بوده و هلیوم ، اکسیژن ، هیدروژن و نیتروژن در دسته حلال های گازی می باشند.

مهمترین حلال آب می ‌باشد. که فرایندهای شیمیایی بر پایه آن انجام می‌ گیرد. از آب به عنوان حلال در از بین بردن آلودگی‌ها ، جداسازی و فرآیندهای استخراج استفاده می ‌شود. حلال بعدی الکل می ‌باشد. مانند متانول ، اتانول ، ایزوپروپانول که در صنایع لاستیک سازی  ، پلاستیک ، چسب سازی و تولید شیمیایی کاربرد دارند.

حلال بعدی اسیدها می ‌باشند. مانند اسید استیک ، اسید سولفوریک ، اسید نیتریک که برای استخراج فلزات ، تصفیه و تنظیم PH محلول ‌ها به کار می‌ روند. به علت ویژگی های خاص شیمیایی اسید استیک ، کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال افزایش چشمگیری دارد.

چهارمین نوع حلال ، حلال های قلیایی‌ مانند آمونیاک ، هیدروکسید سدیم و هیدروکسید پتاسیم هستند.که برای استخراج فلزات و تصفیه آب و تنظیم PH محلول‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند. پنجمین نوع حلال‌ها ، هیدروکربن‌ ها مانند نفت ، گازوئیل و بنزین می باشند.که در صنایع پتروشیمی و صنایع نفت و گاز به کار برده می‌شوند.

ششمین نوع حلال ها ، استرها هستند. مانند حلا استات که در صنایع پلاستیک ، عطرسازی و رنگسازی استفاده می‌ شود. هفتمین نوع حلال ، هالوژنیدها ، مانند بروموفرم‌ها و کلروفرم ‌ها می باشند. که در صنایع داروسازی ، پلیمرها و شست و شوی خشک کننده ‌ها استفاده می ‌شوند.

هشتمین نوع حلال ‌ها نیز اترها هستند. مانند اتر بوتیل و اتر دی اتیل که در صنعت رنگسازی ، پلاستیک و داروسازی و عطرسازی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

ویژگی های شیمیایی موثر در کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال

در این قسمت به بررسی ویژگی های شیمیایی موثر در کاربرد اسید استیک 99 درصد به عنوان حلال خواهیم پرداخت. خاصیت انحلال و امتزاج‌ پذیری اسید استیک آن را به یک ماده شیمیایی پرکاربرد صنعتی تبدیل کرده‌ است. اسید استیک مایع یک حلال پرکاربرد در صنایع می باشد. و مانند آب و اتانول یک حلال پروتون ‌دار آب دوست است.

میزان نفوذپذیری آن ​​۲.۶ دی الکتریک می باشد. این ماده با ثابت دی الکتریک ۲.۶ می‌ تواند. علاوه بر حل کردن ترکیبات قطبی همچون نمک ‌های معدنی و قندها ترکیبات غیر قطبی همچون روغن‌ها و عناصر شیمیایی مثل سولفور و آیودین را در خود حل کند. این ماده با بسیاری از حلالهای قطبی و غیر قطبی همچون آب ، کلروفورم و هگزان مخلوط می ‌شود.

این اسید نوعی حلال پروتیک است. که به دلیل قطبی بودن قابلیت امتزاج آن در آب زیاد می باشد. میزان انحلال پذیری عالی این اسید آن را به یک ماده شیمیایی پرکاربرد صنعتی تبدیل کرده است.

اسید استیک مایع به عنوان حلال شیمیایی ابزار مهمی در صنایع داروسازی ، پلیمرسازی و الکل سازی است. با توجه به مزایای زیادی که این حلال دارد برای فرایندهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. و استفاده از آن به عنوان یک حلال بسیار مهم در صنایع مختلف به شدت گسترش یافته است.

خاصیت حلالیت و قابلیت اختلاط اسید استیک ، آن را به عنوان یک حلال در تولید دی متیل ترفتالات ، به یک ماده شیمیایی اساسی تبدیل می کند. در حال حاضر این کاربرد ۱۰ تا ۵ درصد از اسید ستیک تولید شده در جهان را شامل می شود.

خرید اسید استیک 99 درصد با مخزن 1000 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با مخزن 1000 لیتری

منبع: https://fa.wikipedia.org/