کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات

مقدمه

در این مقاله می خواهیم به بررسی کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات بپردازیم. مونومر وینیل استات یک مایع متحرک بی‌ رنگ با بویی تند می ‌باشد. روش اصلی تولید این ماده واکنش اتیلن و اسید استیک با اکسیژن در حضور کاتالیزور پالادیوم است. مونومر وینیل استات برای ساخت همو پلی مرها و کوپلی مرها استفاده می‌ شود. بیشترین مقدار اسید استیک تولید شده در جهان که حدود ۴۰ درصد می‌ باشد. صرف تولید مونومر وینیل استات می ‌شود.

به همین جهت نیز کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شرکت استیک ایران در راستای تهیه و تامین مستمر و مداوم مواد اولیه مورد نیاز صنایع ، همواره از تمامی پتانسیل خود بهره می برد. و توانسته اسید استیک مورد نیاز تولید کنندگان و صنایع داخلی را به صورت وسیع و گسترده تامین نماید.

شرکت استیک ایران با داشتن سابقه ای طولانی با همکاری شرکت آب اکسیژنه ایران ، شرکت کربنات ایران و شرکت متانول ایران در زمینه تامین مواد اولیه شیمیایی فعالیت می نماید. و در حال حاضر نیز به دلیل کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات ، تمامی انبارهای خود را از این محصول موجود نموده است. تا به صورت گسترده و وسیع به بازار عرضه نماید. یکی از هدف‌های مهم این مجموعه جلوگیری از ایجاد کمبود در بازار و افزایش رشد اقتصادی می ‌باشد.

جهت راحتی خریداران و مصرف کنندگان ، این شرکت شعباتی را در شهرهای تهران و تبریز جهت فروش اسید استیک 99 درصد دایر نموده است. همچنین این شرکت دارای امکانات پیشرفته و گسترده حمل و نقلی بوده که می تواند محصولات خریداری شده مشتریان را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیارشان قرار دهد.

تولید کنندگان و مصرف کنندگان می‌توانند اسید استیک ۹۹ درصد را جهت کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات به صورت عمده و خرده ، در بسته‌بندی ‌های مختلف از این شرکت تهیه نمایند. تهیه و تامین اسید استیک  توسط این مجموعه برای صنایع مربوطه و تولید مونومر وینیل استات می ‌تواند. سبب رونق گرفتن چرخه تولید ، توسعه و رشد اقتصادی شود.

معرفی انواع کاربردهای اسید استیک

یکی از مهمترین موارد مصرف این محصول ، کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات می باشد. مونومر وینیل استات به دلیل تطبیق پذیری خوب و توانایی کوپلی مریزه کردن با دیگر مونومرها کاربرد وسیعی در صنعت پیدا کرده است.

اسید استیک ۹۹ درصد یک ترکیب آلی به صورت مایعی بی ‌رنگ و دارای طعمی ترش و بویی تند است. ‌این حلال پروتیک آب دوست مشابه اتانول و آب بوده و با قدرت استاتیک نسبی متوسطی که دارد. توانایی حل کردن ترکیبات قطبی و غیر قطبی را داراست. کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات نیز به دلیل همین ویژگی ها می باشد.

اسید استیک به دو صورت مصنوعی و طبیعی توسط باکتری تولید می‌شود. که ۷۵ درصد از اسید استیک تولیدی برای استفاده در صنایع شیمیایی توسط کربنیلاسیون متانول مصرف می‌ شود. سرکه همان اسید استیک رقیق شده است. که با تخمیر و سپس اکسیداسیون از اتانول تولید می‌ شود.

علاوه بر کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات ، کاربردهای مهمی که می‌توان برای اسیداستیک ۹۹درصد نام برد شامل موارد زیر می ‌باشند.

در تولید نفت

تولید سرکه خانگی

تولید مونومر وینیل استات

تولید مواد ضدعفونی کننده

داروهای ضدعفونی کننده

مواد رسوب زدا

استفاده در درمان سرطان

صنایع غذایی

در متابولیسم کربوهیدرات و چربی‌ها

استفاده در کشاورزی به عنوان علف کش

رنگرزی

استفاده در صنعت نساجی

در زنبورداری

استفاده در عکاسی و فیلم

در طب مدرن

در تولید چسب و رنگ

کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید وینیل استات

کاربرد اسید استیک 99 درصد در تولید وینیل استات

انواع اسید استیک قابل ارائه توسط شرکت استیک ایران

 

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 20 لیتری

بررسی کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات

حال در این بخش می خ.اهیم به بررسی کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات بپردازیم. اسید استیک جزو مواد معدنی و متعلق به گروه اسیدها می ‌باشد. و جزو اسیدهای کربوکسیلیک بوده که در نامگذاری به اسید اتانوئیک معروف است.

این اسید یک معرف شیمیایی مهم بوده و یک ماده شیمیایی صنعتی مورد استفاده در تولید مونومر وینیل استات ، پلی وینیل استات برای چسب چوب ، پلی اتیلن ترفتالات به صورت عمده در بطری های نوشابه ، سلولز استات که به طور عمده در فیلم عکاسی ، فابریک های مصنوعی در خانه و در مواد شوینده رقیق برای بازکردن لوله ها استفاده می شود.

در بسیاری از ترکیبات شیمیایی اسید استیک به عنوان یک واکنشگر عمل کرده و مهمترین کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات است. که بلافاصله پس از آن آنیدرید استیک و استر تولید می‌شود. 40 تا ۴۵ درصد از اسید استیک تولید شده در جهان برای تولید مونومر وینیل استات مصرف می شود.

مونومر وینیل استات تولید شده توسط اسی داستیک در بسیاری از صنایع مانند رنگ ، چسب و بسته ‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مونومر وینیل استات یک مایع بی ‌رنگ با بویی تند می ‌باشد. که برای تولید طیف گسترده ‌ای از محصولات مصرفی و صنعتی استفاده می ‌شود. این ماده یک ماده خام کلیدی در تولید مواد شیمیایی است. و یک مونومر صنعتی مهم به شمار می ‌آید.

که در ساخت همو پلی مرها و کوپلی مرها با کاربردهای بسیار متنوع استفاده می ‌شود. این ماده عمدتاً در تولید پلی وینیل استات و پلی وینیل الکل استفاده می ‌شود. حدود ۸۰ درصد از کل مونومر وینیل استات تولید شده در دنیا برای ساخت این دو ماده شیمیایی استفاده می ‌شود. به دلیل این همه موارد مصرف وینیل استات ، کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از پلی وینیل استات در صنایع نساجی ، پوشش ‌های کاغذی ، چسب‌ ها و رنگ ‌ها استفاده شده و از پلی وینیل الکل در تولید بسته ‌بندی ‌های محلول در آب ، اندازه ‌بندی تار نساجی و تولید چسب ‌ها استفاده می‌شود. مونومر وینیل استات قابلیت اشتعال بالا داشته و مایعی فرار و اشتعال پذیر می ‌باشد. و هم چنین نامحلول در آب بوده و شفاف و بی ‌رنگ است.

کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات برای مصرف در صنایع مختلف

در این بخش نیز می خواهیم به بررسی کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات برای مصرف در صنایع مختلف بپردازیم. از مونومر وینیل استات به عنوان یک ماده اولیه با صرفه برای تولید انواع چسب ‌ها استفاده می ‌شود. امولوسیون مونومر وینیل استات دارای چسبندگی قابل توجهی برای بسیاری از مواد چون چوب ، کاغذ ، فلز و چینی است. همچنین نسبت به لاتکس بوتادین استرین دارای پایداری بیشتر رنگ و بی بو بودن می باشد.

کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا وینیل استات به دلیل ویژگی خاصی که دارد. در انواع پوشش ‌ها مورد استفاده قرار گرفته و هم چنین در پوشش هایی که محلول در آب هستند. نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه بررسی کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات ، از ویژگی ‌ها و کاربرد های بعدی که می‌ توان برای این ماده نام برد استفاده از آن به عنوان واسطه‌ های شیمیایی است.

این ماده به دلیل ساختار و عملکرد شیمیایی ویژه ‌ا ی که دارد. در ساخت بلوک ‌های مولکولی و یا واسطه ‌های شیمیایی استفاده می شود. از این ماده جهت تولید انواع پلاستیک ‌ها نیز استفاده می ‌شود. به طوری که از کو پلی مرایز کردن آن با اتیلن ، پلیمری تولید خواهد شد. که در ساخت فیلم‌ های انعطاف پذیر و عایق ‌بندی سیم‌ ها و کابل ‌ها کاربرد خواهد داشت.

از مشتقات مونومر وینیل استات در صنعت بسته ‌بندی مواد غذایی به خصوص در بخشی که در تماس مستقیم با ماده غذایی است استفاده می ‌شود. در صنعت نساجی پلیمرهای تولیدی از مونومر وینیل استات در بخش تولید الیاف پارچه‌ها و رنگ کاربرد گسترده ای خواهند داشت.

از مونومر مینیل استات برای ساخت پلی وینیل بوتیرال استفاده می ‌شود. که در شیشه‌ های ایمنی چند لایه برای ساختمان ‌ها و اتومبیل ‌ها کاربرد دارد. حال پس از معرفی موارد مصرف وینیل استات این گونه می توان نتیجه گیری کرد که کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات به عنوان یک پیش ماده بسیار با اهمیت می باشد.

نحوه کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات

در این قسمت می خواهیم نحوه کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات را توضیح دهیم. یکی از قدیمی‌ ترین روش ‌هایی که برای تولید مونومر وینیل استات استفاده می ‌شود. افزودن اسید استیک به استیلین می ‌باشد. روش اصلی تولید این ماده واکنش اسید استیک و اتیلن با اکسیژن در حضور کاتالیزور پالادیوم است. مونومر وینیل استات با تراکم و تمیز کردن بازیابی می ‌شود و سپس با تقطیر خالص می‌گردد.

در کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات یک روش به صرفه و اقتصادی به نام leap وجود دارد. که باعث در صرفه جویی در میزان هزینه ها می شود. سیستم بستر سیال کارآمدتر جایگزین رآکتورهای بستر ثابت در حال استفاده می ‌شود. در مرحله اولیه تولید مونومر وینیل استات با استفاده از اسید استیک باید مواد اولیه ‌ با کیفیتی چون اتیلن ،اسید استیک و اکسیژن  برای فرایند تولید آماده شود.

اکسیداسیون اتیلن برای تشکیل استالدهید جزو اولین مرحله بوده که این واکنش توسط یک کاتالیزور مبتنی بر فلز کاتالیز انجام می ‌شود.

C2H4 + O2 → CH3CHO

استالدهید تولید شده در این مرحله اکسید شده تا اسید استیک را از طریق یک فرایند اکسیداسیون کنترل شده تشکیل دهد.

2CH3CHO + O2 → 2CH3COOH

در این مرحله اتیلن با اسید استیک وارد واکنش شده و وینیل استات تشکیل خواهد شد. این واکنش در حضور کاتالیزورهای مبتنی بر پالادیوم انجام می ‌شود.

CH3COOH + C2H4 → CH3COOCH=CH2 + H2O

در روند کاربرد استیک 99 درصد در تولید وینیل استات و در مرحله پایانی وینیل استات به دست آمده از مرحله قبل تحت یک فرایند خالص سازی قرار می ‌گیرد. تا ناخالصی ‌های آن از بین رفته و کیفیت محصول افزایش یابد. وینیل استات خالص شده در معرض استری شدن قرار می ‌گیرد. و آب اضافی آن گرفته شده و مونومر وینیل استات به دست می ‌آید.

CH3COOCH=CH2 + H2O → CH2=CHOOCCH۳

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 60 لیتری

خرید اسید استیک 99 درصد با گالن 60 لیتری

منبع: https://fa.wikipedia.org/